Friday 3 June 2011

Kisah Kerbau dan Buaya

Pada suatu hari Kerbau yang sedang meragut rumput terdengar sura meminta tolong. Pada mulanya Sang Kerbau buat tak tahu saja. Lama kelamaan sura tersebut semakin lemah menyebabkan Sang Kerbau simpati dan mahu melihat siapa yang meminta tolong.

Sang Kerbau berjalan hingga ke tepi sungai dan mendapati suara yang meminta tolong itu adalah Sang Buaya yang ditimpa oleh pokok yang tumbang. Sang Buaya yang terlihat Sang Kerbau meminta tolong kepadanya. Sang Kerbau memang terkenal dengan susuk badan yang besar, tanduk yang panjang, tenaga yang begitu kuat sekali.

Kerana simpati dengan Sang Buaya, Sang Kerbau pun menolong mengalihkan batang pokok yang menghempap Sang Buaya. Setelah berusaha dengan bersungguh-sungguh akhirnya Sang Kerbau berjaya mengalihkan batang pokok tersebut. Sang Kerbau begitu gembira kerana dapat menolong Sang Buaya. Begitu juga Sang Buaya. Namun tidak semua benda akan menghargai jasa pihak lain. Sang Buaya melihat kerbau yang besar itu, seleranya berkocak. Lantas dibahamnya kaki kerbau tersebut.

Menjeritlah pula Sang Kerbau kerana terlalu sakit kaki digigit oleh Sang Buaya. Sang Kerbau menjerit meminta tolong. Kebetulan pada masa itu lalulah icon kecerdikan orang Melayu iaitu Sang Kancil. Sang Kancil begitu simpati dengan Sang Kerbau lalu mendapat satu idea. Dia menyuruh Sang Buaya melepaskan kaki Sang Kerbau dan melakonkan semula adengan Sang Buaya dihempap pokok. Sang Buaya pada mulanya berdegil namun setelah dipujuk dan Sang Kancil berjanji selepas itu dia akan dapat makan Sang Kerbau, maka Sang Buaya pun bersetuju.

Sang Buaya pun melepaskan kaki Sang Kerbau dan Sang Kancil menyuruh Sang Kerbau mengangkat kembali batang pokok tadi dan meletak di atas belakang Sang Buaya kembali seperti asal. Sang Kerbau pun mengikut arahan. Setelah batang pokok itu diletakkan, Sang Buaya menjerit kesakitan. Sang Kancil terus mengajak Sang Kerbau lari meninggalkan Sang Buaya. Sang Kerbau yang masih terpinga-pinga mengikut Sang Kancil. Tinggalkan Sang Buaya yang tidak menghargai jasa Sang Kerbau itu bersama batang pokok di atas belakangnya. Kasihan.

Tentu semua orang dapat memberikan pengajaran daripada cerita tersebut. Kisah ini sengaja saya tulis balik supaya kita dapat mengingat balik apakah perbuatan kita seharai-hari sama seperti Sang Buaya. Atau sama seperti Sang Kerbau ataupun yang terbaik sama seperti Sang Kancil. Hidup didunia kita harus sentiasa berwaspada, hormat menghormati, tolong menolong dan sentiasa berjaga-jaga dengan orang yang lebih berkuasa yang akan mengambil kesempatan pada bila-bila masa mereka suka. Saya menonton kisah teladan ini masa zaman saya kecil-kecil dahulu di RTM. Sayangnya susah nak tengok balik kartun-kartun pengajaran sebegini.. Nanti saya akan tulis lagi beberapa cerita yang mungkin menggamit memori kita semua dan maybe pengajaran yang baru bagi generasi sekarang :)

2 comments:

  1. hahahhahahhahah .. cerita budq2

    ReplyDelete
  2. wkwkwkwkwkwkwkwkwkwk...................... lucu bngt

    ReplyDelete